МиГ-29 падна в Пловдивско, няма жертви

Катастрофиралият МиГ-29 не е бил застрахован
Катастрофи и инциденти с български самолети
Две са версиите за катастрофата на летище “Приморско”

Военен самолет МиГ-29 падна в четвъртък сутринта в нива между пловдивските села Голям Чардак и Царимир. Двамата пилоти са катапултирали, съобщи за Дарик областният управител на Пловдив Здравко Димитров.

Екипажът – майор Илия Дойчинов и капитан Петър Методиев, са в добро здравословно състояние. Няма и пострадали цивилни граждани в района на инцидента.

На мястото е пристигнал военен хеликоптер, който е откарал двамата пилоти във Военна болница – Пловдив. Те ще лежат в интензивното отделение поне 15 дни. Капитан Методиев има фрактура на първия ломбален прешлен, а майор Дойчинов е с пукнатини на три гръдни прешлена. Няма данни за фактори, отежняващи състоянието на пациентите. Според специалистите това са типични травми при катапулт. Двамата пилоти не са в стрес, но с тях ще работи психолог. Те ще могат да продължат да летят, съобщиха лекарите. На този етап не се налага преместването им в София.

“10.35 ч., при излитане за изпълнение на летателна задача на борда на учебно-боен самолет МиГ-29, възниква пожар. По указание на ръководителя на полети, пилотите насочват самолета в безопасно направление и катапултират успешно на 1,5 км източно от с. Голям Чардак”, информират от Министерството на отбраната.

Инцидентът е станал по време на тренировъчни полети във връзка с авиошоу в авиобаза “Граф Игнатиево”. Всички планирани полети са отменени. Насроченият за петък ВИП ден на съвместната българо-американска тренировка “Тракийска звезда-2012 г.” е отменен. Американските пилоти няма да отменят планираните летателни тренировки.

Преди полета самолетът е минал технически преглед. Катастрофиралият МИГ-29 е произведен през 1989 г.

Според очевидци изтребителят е прелетял много ниско над село Царимир, като пожарът в задната част на самолета се е виждал от далече.

Благо Стайков, кметът на село Голям Чардак, разказа пред Дарик, че хората са видели самолета как е паднал, отишли в кметството и се обадили на тел. 112.

Командирът на Военновъздушните сили генерал-майор Константин Попов е бил на командната кула на летище Граф Игнатиево, за да наблюдава тренировъчните полети и е видял пожара, избухнал още при излитането. Това съобщи самият той пред журналисти на мястото на катастрофата.

Пилотите са действали напълно съзнателно, като са катапултирали на това място и са избегнали две села – Голям Чардак и Царимир. Това заяви при пристигането си на мястото на инцидента министърът на отбраната Аню Ангелов. По думите му, да бъдеш летец е най-опасната професия. Ангелов каза, че от Министерството на отбраната действат напълно прозрачно и в момента, в който приключи следствието на Военна прокуратура, резултатите ще бъдат оповестени.

Министърът е забранил всички полети на българските военновъздушни сили в цялата страна освен ако не се налагат спасителни акции.

Преди 13 години в района на Съединение, на 2 юни 1999 г., при село Драгомир военен самолет се самозапали и двамата пилоти на борда загинаха.

Изтребителят МиГ-29, с който стана инцидент, е постъпил на въоръжение във Военновъздушните сили (ВВС) през 1989 г. Самолетите ни МиГ-29 са постъпвали на въоръжение през 1989-1990 година.

В периода 2007-2009 г. по договора с Руската самолетостроителна корпорация (РСК) “МиГ” сме ремонтирали 16 самолета МиГ-29, четири от които – учебно-бойни. Ресурсът им изтича през 2029 година. На 3 септември миналата година военното министерство сключи рамково споразумение с РСК “МиГ” за поддръжка и ремонт на машините.

В края на юни миналата година със заповед на министър Аню Ангелов бяха спрени полетите на МиГ-29 у нас с изключение на тези, свързани с т. нар. еър полийсинг. Причината за решението беше катастрофа на МиГ-29 край руския град Ахтубинск. Тогава военните трябваше да изяснят конкретната причина за катастрофата, която Русия трябваше да съобщи на всички държави, които имат на въоръжение този тип самолети. Българските ВВС имат на въоръжение МиГ-29 в авиобазата “Граф Игнатиево”, където с тях се носи и постоянното дежурство по охраната на въздушното пространство на НАТО.

За МиГ-29

В Уикипедия се посочва МиГ-29 е многоцелеви съветски изтребител от четвърто поколение. Разработен е през 70-те години на миналия век от конструкторското бюро Микоян. Приет е на въоръжение в Съветските ВВС през 1983 година. Все още се използва широко от Руските ВВС и други държави по света. Названието, дадено му от НАТО е Fulcrum (“опорна точка”). Еквивалентни на МиГ-29 американски самолети са F-16 I F-18.

В аеродинамическо отношение МиГ-29 е много близък до Су-27, но има няколко основни разлики.

МиГ-29 използва в конструкцията си най-вече алуминий, както и редица композитни материали. Крилете са със стреловидна форма. Ъгълът на стреловидност е 420. Самолетът има два вертикални стабилизатора, разположени от двете страни на двигателя и предкрилки в челната част на крилете. Това е един от първите изтребители, способни да изпълняват акробатичната маневра „Кобра на Пугачов”.

Управлението е хидравлично. МиГ-29 има система за автопилот, но за разлика от Су-27 не разполага с електродистанционна система за управление. Самолетът е много маневрен, с отлично управление при резки и продължителни завои.

МиГ-29 е задвижван от два турбо реактивни двуконтурни двигателя Климов (ТРДДФ) РД-33 с форсажен режим, всеки с тяга 50 kN (81,3 с форсаж). В сравнение с други изтребители, разстоянието между двигателите е значително, което увеличава подемната сила, намалява натоварването на крилото и подобрява маневреността. Модулната конструкция на двигателите улеснява поддръжката им. С времето се развива цяло семейство такива двигатели, като последните имат сопла с управляем вектор на тягата. Двигателят се отличава с висока устойчивост на газовия поток независимо от условията на околната среда или от изстрелваните оръжия. Ресурсът до основен ремонт на двигателя е около 350 часа.

На въоръжение е в Алжир, Азербайджан, България, Бангладеш, Беларус, Еритрея, Иран, Индия, Йемен, Казахстан, Куба, Малайзия, Мианма, Полша, Перу, Русия, Северна Корея, Сирия, Словакия, Судан, Сърбия, Туркменистан, Узбекистан, Унгария, Украйна.

Габаритни характеристики:

Размах на крилете: 11,36 метра
Дължина: 17,32 метра
Височина: 4,73 метра
Площ на крилете: 38,06 м2
Тегло: празен – 10 900 кг, нормална излетна маса – 16 800 кг, максимална излетна маса: 21 000 кг
Гориво: вътрешни резервоари 5830 литра, външни окачени 3800 литра

Advertisements

6 responses to “МиГ-29 падна в Пловдивско, няма жертви

  1. Изтребител МиГ-29 падна в нива между пловдивските села Голям Чардак и Царимир към 10.30ч. тази сутрин. Двамата пилоти са катапултирали, съобщи за Дарик радио областният управител на Пловдив Здравко Димитров. По първоначални данни няма пострадали. На място са екипи на полицията, военни, пожарна и спешна помощ.

    Районът е отцепен от военни и полиция. Инцидентът е станал по време на тренировъчни полети във връзка с утрешната летателна тренировка “Тракийска звезда 2012” в авиобаза “Граф Игнатиево”.

    По информация на Дарик, която все още не е потвърдена официално, заради инцидента утрешната авиотренировка ще бъде отменена.

    Преди 13 години, отново при учебно-тренировъчен полет от авиобаза Граф Игнатиево, катастрофира изтребител Миг-21. Тогава загинаха двамата пилоти – капитан Георги Русев и ст. лейтенант Сашо Николов. Инцидентът се случи около обяд на 2 юни 1999 година край село Драгомир.

    През 2003-та година, военен самолет “Миг-21” се разби в близост до мините край средногорския гр. Панагюрище. 34-годишният пилот на бойната машина майор Анатоли Полянков от авиобазата в Граф Игнатиево не успява да катапултира и загива. Полицията открива тялото му след двучасово търсене.

  2. Ресурсът на 16-те бойни машини МИГ 29, с които разполага страната ни, е удължен с 4 000 часа и те ще могат да ни служат и след 2030г. Това заяви днес премиерът Сергей Станишев, който посети Международния авиофест BIAF 2009 в Авиобаза Крумово. По този начин сигурността на българското въздушно пространство е гарантирана, допълни премиерът. Днес официално приключи договора между България и руската корпорация МИГ за удължаване ресурса на нашите изтребители.

    Станишев получи специален макет на МИГ 29 от директора на заводите МИГ Михаил Погасян.

    В демонстрациите, които започнаха в 12 часа, участваха екипажи от авиобазите в Крумово, Граф Игнатиево и Безмер с вертолети БЕЛ-206, Ми-24, Ми-17 и AS 532 “COUGAR” и със самолети МиГ-21, МиГ-29 и Су-25.

    Те показаха висш пилотаж, както и операция по търсене и спасяване на бедстващ екипаж в труднодостъпен район, контролиран от враждебни групи.

    Асовете от турските ВВС “Турски звезди”, пък демонстрираха различни въздушни фигури и така нареченото „разминаване на малка височина”.

    Стотиците гости на шоуто имаха възможност да се качат в пилотските кабини на истински изтребители и да разгледат модерния боен самолет “Юрофайтър”.

  3. Министърът на отбраната Аню Ангелов тръгва към Военна болница – Пловдив, където са настанени двамата катапултирали пилоти майор Илия Дойчинов и капитан Петър Методиев на българския изтребител МиГ-29, който се разби около 10,30 тази сутрин между селата Голям Чардак и Царимир. Хеликоптер „Кугър”, който е излетят 2 минути след тръгването на МиГ-а, е прехвърлил пилотите в болницата. По непотвърдена информация капитан Петър Методиев е с фрактура на два прешлена. Рентгеново изследване ще установи дали се касае за спукване или счупване на прешлените. Екип от психолози ще разговаря с двамата пилоти заради стреса, който са преживели по време на катапултирането. Ако състоянието на пилотите се влоши, те ще бъдат транспортирани до ВМА- Соф

  4. Сhắc chắn BQP Bul phải điều tra, nguyên nhân của vụ tai nạn là gì? Bình giảng rút kinh nghiệm, sau đấy mới cho phép các đơn vị KQ Bul bay huấn luyện và nhiệm vụ…
    Chắc Hộp đen còn nguyên vẹn….

  5. Пилотска грешка е причината за падналия МиГ-29
    Не е ясно дали ще има наказания заради инцидента

    Пилотска грешка е причината за катастрофата с изтребителя МиГ-29 миналата седмица.

    Това сочи предварителният доклад на разследващата комисия, съобщи военният министър Аню Ангелов.

    Инцидентът се дължи на “грешка в експлоатацията на летателната техника при излитане”, е записано в доклада.

    Ангелов не уточни какво точно се е случило, но отдаде случая на това, че пилотът е отклонил вниманието си за секунда при излитането.

    Изтребителят МиГ-29 се запали при полет в четвъртък и падна близо до пловдивското село Голям чардак. Двамата пилоти успяха да катапултират и още се лекуват в болница.

    Майор Илия Дойчинов ще бъде изписан утре, състоянието му било добро и той щял да носи един месец специален корсет за стабилизиране на гръдните му прешлени.

    Другият пилот – капитан Петър Методиев, ще легне утре на операционната маса, за да му бъде направена стабилизираща операция на два лумбални прешлена.

    Инцидентът стана при учебен полет по време на българо-американското учение “Тракийска звезда”, което се провежда на авиобаза Граф Игнатиево.

    Военният министър не уточни дали срещу летците ще има дисциплинарни наказания и дали прокуратурата ще им образува наказателно производство.

    Аню Ангелов отново отхвърли възможността инцидентът да се дължи на недостатъчния брой летателни часове. Окончателният доклад за инцидента ще бъде готов до 21 дни.

    • Cái chính là Hội đồng Điều tra tai nạn làm việc nghiêm túc, trên cơ sở dữ liệu ghi trên hộp đen! Thật Khách quan….
      Cần phải tìm ra nguyên nhân trực tiếp của vụ tai nạn, bên cạnh đó còn nhiều nguyên nhân gián tiếp gây ra tai nạn thương tâm đó! Chỉ khi xẩy ra tai nạn rồi, người ta mới …Rút kinh nghiệm BTT ơi!

Trả lời

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Bạn đang bình luận bằng tài khoản WordPress.com Đăng xuất / Thay đổi )

Twitter picture

Bạn đang bình luận bằng tài khoản Twitter Đăng xuất / Thay đổi )

Facebook photo

Bạn đang bình luận bằng tài khoản Facebook Đăng xuất / Thay đổi )

Google+ photo

Bạn đang bình luận bằng tài khoản Google+ Đăng xuất / Thay đổi )

Connecting to %s